Saturday 29 October 2011

Haken - Visions


Binnen de progmetal zijn er enkele bands die al sinds de jaren tachtig CD's uitbrengen die variëren tussen goed en Klassieker binnen het genre. Voor mij zijn Fates Warning en Dream Theater de beste voorbeelden hiervan. Hiernaast zijn er bands die tien jaar aan de top van de progmetal staan en dan of uit elkaar gaan dan wel minder beginnen te worden. Zo kende de jaren tachtig Queensryche in topvorm, welke band daarna helaas wegzakte tot een band die zijn eigen oude schoenveters niet meer mag strikken. De jaren negentig werden op progmetal gebied gedomineerd door Psychotic Waltz. Zij vielen uit elkaar maar zijn dit jaar weer terug. Live was dit al groots dus kijk ik in spanning uit naar een nieuwe CD in 2012.Tussen midden jaren negentig en midden jaren nul stond Pain of Salvation aan de top, maar die lijken Queensryche achterna te gaan wat carriereplanning betreft. De jaren nul kende de oprichting van Redemption  met een serie top albums en we kijken hoe zij het nieuwe decennium door komen.

Maar dit moet een recensie van de nieuwe Haken CD? zijn hoor ik u denken. Precies want Haken stelt zich namelijk met deze CD kandidaat voor topper van de jaren tien. Vorig jaar las ik al veel over Haken in Classic Rock presents Prog (het leukste blad voor al uw prog rock en metal nieuws en geschiedenis) De debuut CD Aquarius maakte die hype volledig waar en na schitterende optredens op Progpower 2010 en Night of the Prog 2011 bleek hier ook een goede live band te staan. Ik weet dat de kritiek op de zanger met grunt in rode broek met zonnebril uit verschillende hoeken komt, maar ik kan zijn bereik van soft melodieus tot grunt zeer waarderen en instrumentaal is het werk van de bovenste plank.

De nieuwe CD is een concept album, waar melodieën en teksten door de CD heen terug komen. Ik heb nog niet met de teksten mee kunnen lezen of een interview gelezen, dus de inhoud zal ik later pas vatten. Openend met een heerlijk instrumentaaltje Premonition wordt gelijk over gegaan in de eerste klapper Nocturnal Conspiracy Mooie dreigende melodieën met dito zanglijnen, tempowisselingen en solo's laten zien waar Haken voor staat . Haken bestrijkt het gebied tussen de prog metal en prog rock, hoewel na een paar luisterbeurten deze CD iets meer richting rock lijkt door te slaan. Insomnia herkennen we van de Loreley, een erg lekker nummer en zo gaan we via The Mind's Eye, het wederom instrumentale Portals naar het uptempo Shapeshifter en de ballad Deathless. Om the eindigen met het titelnummer van 23 minuten. Hier wordt het hele scala van Haken nog eens gepasseerd. Werelds.

Eén van de kritiekpunten op de debuut CD ((Hans en Yvon op Loreley) waren de huppel dan wel hoempa intermezzo's die weinig toevoegen (Breien van Haken) Ik kon deze wel waarderen, maar ben toch ook tevreden, dat het deze keer bij slechts één zeer korte huppel tijdens het nummer Visions blijft. We hebben hier dus weer een CD die een zeer groot publiek verdient, zeker omdat ik ook raakgebieden met Queen bespeur. Maar zoals we helaas weten, gaat dit niet gebeuren. Mocht iO Pages inderdaad besluiten om geen festival meer te organiseren, moet ik er toch maar eens over na denken om volgend voorjaar een mini prog metal/rock evenement in de Boerderij op te zetten. De eerste Headliner staat wat mij betreft vast: Haken

No comments:

Post a Comment