Saturday 24 March 2012

Savage Messiah - Plague of Conscience


Zo loop je door de Media Markt om de nieuwe Ulver DVD op te halen en stuit je op een CD waar je al positief over las voor een leuke prijs. Blijk je bij beluistering bij toeval de beste Heavy Metal CD van 2012 mee genomen te hebben.

Dit is mij dus overkomen met de nieuwe CD van Savage Messiah. Ik kende ze nog niet, maar had in de Aardschok over vergelijkingen met Nevermore en Savatage gelezen. Blijkt dit werkelijk een grandioze band te zijn. Na een kort intro volgt een hoge schreeuw  lang aangehouden met gierende gitaarsolo hieroverheen scheurend. Eighties!! Het titelnummer opent heerlijk en het slepende refrein doet mij zelfs aan een heavy Lillian Axe denken. Six Feet under the Gun is een heerlijke mee schreeuwer en zo heeft ieder nummer iets pakkends, waardoor ik mij afvraag waarom ik nog nooit van deze Engelse band had gehoord (er komt dus echt te veel uit om alles te blijven volgen). De Melodieën blijven ondanks het zware werk ook hangen Beyond the Shadow of a Doubt, Architects of Fear prachtig. Dit is Heavy Metal, soms tegen Thrash aanhangend, maar iets toegankelijker of melodieuzer. Na Shadowbound (hallo Painkiller) sluit de epic The Mask of Anarchy machtig af met 8:30 minuut  tandje terug tandje erbij waar een Iced Earth gevoel naar boven komt.

Leuk dat dit zo af en toe nog kan gebeuren, nieuwe bands ontdekken en weggeblazen worden uit onverwachte hoek. Een toer met Sandstone door Nederland zou heel leuk zijn, al komen die laatste al met Ripper Owens in de herfst.

Mensen die jaren tachtig metal kunnen waarderen (ik denk aan Hans en Magchiel) moeten deze CD zeker eens horen. 

No comments:

Post a Comment