Saturday 7 April 2012

Obscura, Spawn of Posession, Gorod, Exivious - Patronaat Haarlem 6 april 2012

Goede Vrijdag 2012, bleek een mooie dag om het beest in mij zijn dosis Technical Death Metal te laten opnemen. Bovengenoemde package kende drie bands waar ik al een CD van had en laten de liefhebber van stevige metal doorspekt met waanzinnige loopjes watertanden. Ze speelden met vier bands voor de jaren tachtig prijs van 14 Euro in de kleine zaal, deze was wel uitverkocht met zo'n 250 (?) man. Dit was zo'n dag van twijfel, zal ik wel alleen naar Haarlem rijden, en is vier bands niet wat veel? Niet dus, schitterende avond en geen tegenvallers gezien. Deze bands zouden wat mij betreft zo op Progpower mogen staan voor de middag stevige onderbreking. Er liepen dan ook meerdere Progpower gangers zonder gruntangst rond, die hier waarschijnlijk net zo over denken.


Exivious is een Nederlandse band die instrumentale metal speelt. Wanneer ik meld dat de gitarist en bassist bekend waren van de vorige Cynic line-up is het muzikale niveau gelijk aangegeven. Deze set was de afwisseling binnen de vier bands van vandaag, maar zeker niet minder. Ik mag dit graag horen en zien, vier virtuozen aan het werk, zo afwisselend, dat niemand een zanger mist. Niet zo waanzinnig als Gowan Guthrie onlangs, maar wel met een stevigere basis, luistert dit heerlijk weg.


Hierna kwam het Franse Gorod., wat voor mij de verrassing van de dag bleek. Ik heb hun voorlaatste CD, die goed beviel. Live bleek dit een hele sympathieke band te zijn, met een goede uitstraling een zanger die enthousiast presenteert en natuurlijk een technische bagage die weer aan het ongelooflijke grenst. Hoeveel onnavolgbare gitaristen je op één zo een avond bij elkaar krijgt is onvoorstelbaar, maar genieten voor de 95 % muzikanten in de zaal (of totale frustratie natuurlijk). Voor vertrek toch maar de nieuwe CD meegenomen, leuke band zeker volgende keer in de buurt weer gaan zien.


Spawn of Posession  (niet Obsession zoals het kaartje vermeldde) was voor mij de onbekende band.Uit Zweden en net zo goed als Gorod en Obscura. Enige verschil vond ik de mindere uitstraling van de zanger die er wat stijfjes bij stond. Wel kende ze een (nog) iets agressievere set.  Wederom met twee virtuosen op gitaar klonk dit ook heel goed.


Bij hoofdact Obscura maakte ik de fout door  bovenin te gaan staan. Ik vond het geluid nu minder dan bij de voorgaande drie bands.Obscura kende ik al van de klasse CD Cosmogenesis en live als voorprogramma van Atheist een paar jaar terug. Dit zijn Duitsers, dus iets meer aandacht voor de show. Ook hier eigenlijk qua muziek niets te klagen. De voor mij bekende nummers klonken strak en zo een heavy nummer als het titelnummer van de laatste CD had ik nog niet vaak live voorbij zien stoomwalsen. Alles en iedereen vernietigend zonder gas te geven.

Bij elkaar genomen een heerlijke avond. Ik kan progmetal liefhebbers met grunt-angst dan ook adviseren om zo snel mogelijk over deze angst heen te stappen en er gaat een nieuwe schitterende wereld voor je open.

No comments:

Post a Comment