Friday 4 May 2012

Dark Empire - From Refuge to Ruin


New York the city that doesn't sleep (or sell CD's). We vieren deze week 12 en een half jaar getrouwd in NYC en de stad is leuk. Met de vele opties hier heeft New York voor ieder wat wils: Empire State Building, Apple Store voor Tiago, MoMA, The Met en Gugenheim voor Josy en voor mij de stad en de muziek. Ik had nameljk al veel gehoord over de goedkope CD's in de VS en was benieuwd. Dat bleek even niet mee te vallen, de concierge in het hotel wist geen zaken in de buurt te noemen en kwam met een soort Media Markt. Bij een zaak met bladmuziek vroeg ik naar CD winkels en kreeg het  verbijsterende antwoord, "well they all closed down around here", Greenwich Village bleek vooral zaakjes met oud werk te hebben en mijn redding kwam uit een boekwinkel, met CD afdeling. Dan loop je door de bakken op zoek naar iets, kom je er achter dat ik eigenlijk veel Europees koop. Gelukkig stuitte ik op nieuw werk van Anathema en Cynic (allebei goed), maar met dank aan Lords of Metal progressive/sympho CD van de maand heb ik een nieuwe wereldband ontdekt: Dark Empire uit New Jersey.
Dark Empire maakt Amerikaanse metal met soms grunt en progressieve invloeden. Ik las oa Nevermore, Mercenary in recensies, maar mijn eerste referentie is the Black Symphony één van de beste Amerikaanse metalbands uit de jaren negentg/nul (waar zijn ze gebleven?). Lekker snel en stevig wordt er geriffd, met hele aanstekelijke melodieën. De band lijkt te draaien om gitarist en grunter Matt Moliti. en deze man strooit hier en daar met heerlijke solo's om het geheel nog aantrekkelijker te maken. Deze CD gaat van heel snel tot aan ballad in het titel nummer en lijkt nu al een vaste nieuwe kanadidaat voor mijn jaarlijkse progpower verzoeklijst.
Aangezien ze uit New Jersey komen even gekeken of ze nog optreden maar daar ben ik drie weken te vroeg voor in de buurt. Live zit het toch al niet mee, met UK op de dag dat we net weg zijn, Geoff Tate volgende week in de buurt (ja ik was weer gaan kijken) en gisteren een rij met zo'n 500 metalheads op straat gezien die na mijn vraag voor welke show antwoordden dat het om een boeksigneer sessie van Zack Wylde ging!?! O ja en uit Duitsland kreeg ik net een e-mail dat Fused Festival dit jaar niet doorgaat, Gelukkig houdt Dark Empire mijn muziekleven in evenwicht. Schitterende CD.

No comments:

Post a Comment