Sunday 27 May 2012

Kyrbgrinder - Musicon Den Haag 26 mei

Dacht ik altijd dat de Boerderij een thuiswedstrijd was op concert gebied met zijn ruim kwartiertje in de auto of klein uurtje RandstadRail en fiets, plus belangrijker heel veel leuke bands, blijkt nu Musicon opeens heel goed bezig. Na het succes in November van de nieuwe huisband The Quill, stond nu de band van Threshold drummer Johanne James voor een paar Euro op een paar minuten fietsen van huis. Kyrbgrinder   heten ze en ik kende ze buiten de naam nog niet. Ze kwamen, overwonnen en hebben er een fan bij die al benieuwd is naar de volgende CD.Wat een energie, presentatie en waanzinnige instrumentalisten.



Het eerste wat opvalt is dat Johanne James met gemak de band draagt en een top performer is. Bij Threshold loopt ene Damian Wilson rond te rennen op het podium en tussen het publiek waardoor dit mij tot nu toe was ontgaan. Verder wist ik wel dat hij aardig kan drummen, maar nu het drumstel midden op het podium stond, viel pas op hoe hard hij alles bij elkaar slaat en wat een drive er in zijn drummen zit.
Naast hem stond nog een wereld gitarist zonder naam die ik kon onthouden en een degelijke bassist.
De muziek denderde voornamelijk voort, uptempo was het motto en de stem van James was ook al zo een positieve verrassing. Net iets agressiever dan verwacht was dit een heerlijk concert.

Na afloop als waardering dan ook het recept CD/Tee gehaald en met een tevreden gevoel door heet Den Haag met Pieter richting huis gefietst. Tegenvaller was het wederom schandalig lage bezoekers aantal.Wij misten natuurlijk al zo'n 5 man wegens pinkstervakantie, maar ik denk dat er buiten de twee Nederlandse voorprogramma's met aanhang slechts zo 10-15 betalende bezoekers voor Kyrbgrinder kwamen. Ik weet wel zeker dat die 10 a 15 man en vrouw allemaal erg onder de indruk waren van een verpletterend optreden. Het harde meezingen en "massale" springen op commando toonden aan dat de boodschap over kwam. Kandidaatje Progpower? Ik dacht het wel.

Zo stond ik dus niet op Fused in Engeland dit weekend, wegens te lage kaartverkoop, dacht ik even aan UK in de boerderij, maar dat bleek uitverkocht en zag ik pas een paar dagen geleden dat Kyrbgrinder om de hoek zou komen spelen. Dit soort verrassingen maken dat muziek zo veel leuker is dan voetbal, want ik had natuurlijk ook naar Nederland - Bulgarije 1-2 kunnen kijken.    

No comments:

Post a Comment