Tuesday 14 August 2012

DMJGH 14: Cave In - Jupiter


Dit is een aparte band. Deze CD was één van mijn absolute favorieten uit 2000. Ik heb hierna hun voorganger gekocht die veel te veel hardcore invloeden had. Hierna ben ik ze nog blijven volgen met een mini en volledige CD en gingen ze te veel de gewone gitaarrock kant op naar mijn smaak. Maar ondertussen hebben ze wel deze tijdloze klassieker uitgebracht onder de titel Jupiter.

Het titelnummer begint lekker snel met mooi opzwepend gitaarwerk en een catchy riff die je meteen meesleurt tot In the Stream of Commerce wat nog meeslepender door gaat. Drie keer raden hoe de gitaar loop van Big Riff tekeer gaat.Heb ik deze CD weer eens op staan, ben ik gelijk weer waanzinnig onder de indruk. Na afloop van dit bericht toch weer eens op internet zoeken of ze nog bestaan. Innuendo and Out the Other volgt weer met mooie afwisselingen in tempo en sfeer. Via Brain Candle and Requim komen we bij het instrumentale Decay of the Delay voordat afsluiter New Moon opent met misschien wel de mooiste zin uit de rock geschiedenis :"So I saw the angel girl hang her wings by the door".

Deze CD is zeer terecht in de categorie Deze Moet Je Gehoord Hebben geplaatst. Ieder jaar draai ik hem een keer en zeker wanneer ik de mooie teksten mee lees is dit drie kwartier genieten van de buitencategorie. Nu moet ik stoppen, want halverwege de CD snel op zoek naar hun laatste toer plannen.

No comments:

Post a Comment