Wednesday 29 August 2012

Linear Sphere - Manvantara



Tech Metal; Gebaseerd op oorschijnlijk onmogelijk techniek keihard door de bochten vliegen zonder ooit de weg kwijt te raken. Eind jaren tachtig begin jaren negentig stonden bands als Watchtower, Hades, Sieges Even, Psychotic Waltz, Anacrusis, Atheist, Toxik aan de basis van deze stroming. Tegenwoordig wordt Djent meestal als techmetal omschreven, maar de oorspronkelike bands hadden toch vaker een zanger die er geen moeite mee had om ook de hoogte in te gaan.

In 2004 was daar opeens Linear Sphere uit Londen met een schitterend debuut album Reality Dysfunction. Zoals het tech metal bands betaamt bestond de basis uit twee top gitaristen Martin Goulding en Charlie Griffiths. een zeer afwisselend album met op zang onze landgenoot Jos Geron. Zijn zang is een kwestie van smaak, en ik herinner mij nog de Aardschok recensie waar deze (niet geheel onterecht) werd vergeleken met de Alice schreeuw in Annihilator's Klassieker Allison Hell. Jaren bleef het stil rond de band en alleen Charlie Griffiths dook op als gitarist bij Haken (geen verdere uitleg nodig voor vaste lezers van mijn blog)

En dan is er nog Progpower in Baarlo. Van 2005 tot zeker 2009 vulde ik altijd Linear Sphere in als band die ik graag op het volgende festival zou willen zien. Van Progpower ken ik ook Andrew, die weer op de site Ave Noctum CD's bespreekt. En zo kwam ik er onlangs na een recensie van Andrew achter dat dit album uit is.

En om na deze lange introductie toch eindelijk met de deur in huis te vallen. Absolute aanrader die ik zeker op Progpower 2013 live hoop te zien. De eerste twee en een halve minuut zetten wel zo genadeloos instrumentaal in dat je verschrikkelijk veel zin in dit album krijgt. Zelden zo een aansprekende opening gehoord. Dan valt Jos Geron in en blijkt zijn zang veel toegankelijker te zijn geworden met nog wel een agressieve bite erin. De CD kent 6 nummers in 43 minuten dat is dus prog genoeg. ook hoor ik enkele rustige intro's voor de algehele afwisseling. Ik heb de CD nu zo'n vijf keer gedraaid en hij wordt nog steeds beter. De teksten zijn een verhaal, maar weer in een hoek die mij niet zo ligt SciFi en realistische reis van de mens door de eeuwen heen of iets dergelijks. Op de website wordt hier uitgebreid op ingegaan voor de liefhebbers.

Dat ze nog bestaan was een hele leuke verrassing, dat ze hun debuut ver overtreffen boven verwachting en zo is in één klap het progmetal jaar een stuk beter dan verwacht de laatste maanden. Wanneer je bij de eerste 100 kopers op hun website hoort, krijg je een gesigneerde versie. Helaas heb ik vast kunnen stellen dat ik daar bij hoorde, al had ik niet anders verwacht met deze band die waarschijnlijk te moeilijk is voor dit Manvantara.

No comments:

Post a Comment